top of page

Loslaten

Hallo allemaal,


Een nieuwe week, een nieuwe blog. In deze blog geef ik jullie meer informatie over hoe je kan loslaten. Loslaten is niet altijd even makkelijk. Als je een kind ziet spelen en amuseren ze zich, dan zie je schitteringen, twinkelingen,… in hun ogen. De ogen en gezichtjes gaan stralen. Zij zijn dan ook echt gelukkig. Naarmate we ouder worden, krijgen we meer voor onze kiezen, moeten we beslissingen maken, krijgen we meer te verwerken. Deze dingen kunnen aan ons blijven vastzitten. Onze gedachten worden onze gewoontes en het is soms moeilijk om deze los te laten.


Wij streven ons hele leven naar om gelukkig zijn, net zoals we toen we kind waren. Wij kunnen hier terug naartoe gaan door los te laten. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Nu vraag jij je misschien af, hoe kan je iets loslaten?


Definitie loslaten

Wat betekent loslaten nu eigenlijk? Heb jij je dit als eens afgevraagd? Wat betekent loslaten voor jou? Denk er even over na voordat je verder leest.


Wel loslaten betekent dat je, je niet langer druk maakt over bepaalde items, problemen, gedachten….

Loslaten kan soms moeilijk zijn, veel energie vragen, emoties teweeg brengen. Maar loslaten betekent ook dat je ruimte maakt voor nieuwe dingen, nieuwe ervaringen,… Loslaten kan dus ook heel mooi zijn. Probeer de positieve kant van loslaten te zien.


Waarom moeten loslaten?

Gedurende ons leven maken we dingen mee. Deze ervaringen kunnen soms in onze geest blijven hangen of soms ook fysiek in ons lichaam zich vastzetten. Daarom is het belangrijk dat we ons bevrijden van de dingen die vastzitten. Zolang we niet loslaten kunnen we niet volledig van binnenuit gelukkig zijn. Dan is geluk slechts van korte duur.


Quote:

“Een stille geest ziet wat er is. Een drukke geest ziet wat er niet is. Diegene of het item dat aanwezig is, is niet meer of minder dan het item of diegene die aanwezig is. Daarom moet je kijken naar wat er hier is, en niet wensen wat er zou kunnen zijn. Want hetgeen je nu wilt is er niet.”


De stappen van loslaten

Stap 1:

Breng je aandacht, bewustzijn naar de wat jou hindert, zijn het personen, items,….? Wat zorgt ervoor dat je geen rust, kalmte, vrede, blijheid, compleetheid ervaart. Sta hier even bij stil. Check zeker de eerdere blog over bewustzijn via deze link. Schrijf dit in je dagboek of op een stukje papier, wat jou hindert.


Ik heb hier even een voorbeeld om het even te verduidelijken. Je bent bezig met werken of je doet je huishouden. Je kinderen vragen aan jou om een snackje klaar te maken. Je wind jezelf op maar je doet het wel want je wil dit wel doen voor jouw kinderen. Maar eigenlijk wil je zo snel mogelijk doorwerken zodat je andere leuke dingen kan doen. Je bent wat gefrustreerd.


Let wel op: je kan enkel jezelf veranderen, je kan het gedrag van anderen niet veranderen of beïnvloeden. Dat moeten zij zelf doen. Je kan ook de omstandigheden niet veranderen. De omstandigheden zijn, wat ze zijn. Je kan enkel veranderen hoe je ermee omgaat.


Stap 2:

Zorg ervoor dat je weet wat je wilt.


In het voorbeeld van hierboven wil je dus echt wel iets te eten maken maar je wilt die doen maar dan zonder frustratie te voelen. De frustratie zorgt ervoor dat je geen rust, kalmte blijheid ervaart.


Stap 3:

Denk dan aan iets waarbij je liefde ervaart of een diepe connectie bij voelt. Denk bijvoorbeeld aan jouw hond, jouw partner, kind, een mooi landschap,… Ergens waar jij liefde ervaart of diepe connectie bij voelt. Je voelt je daarna al een stuk rustiger en kalm.


Volg deze stappen steeds in deze volgorde. Het zal met vallen en opstaan zijn. Na verloop van tijd, zal het je beter lukken en zal dit stukje niet steeds opnieuw moeten lezen.


Ik wens jullie een hele fijn begin van jouw werkweek!


Namasté,


Lindsey



תגובות


bottom of page