top of page

Dankbaarheid beoefenen en waarom je dit moet doen

Hoi daar aan de overkant,


In deze blog wil ik met je delen hoe belangrijk het is om dankbaar te zijn. Ik wens je veel leesplezier


Definitie van dankbaarheid

Dankbaarheid is dankbaar zijn, waardering hebben voor wat we hebben, situaties, mensen,...


Bijvoorbeeld: "Ik ben zo dankbaar voor mijn verleden en alles wat er gebeurd is, inclusief alle moeilijkheden, omdat het me geleid heeft tot dit moment: het schrijven van deze blog, het beoefenen van yoga, lesgeven,....


Voordelen van dankbaarheid

Nu je weet wat dankbaarheid is, wil ik het hebben over de voordelen van dankbaarheid. Er zijn veel verschillende voordelen voor het beoefenen van dankbaarheid in je leven. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die dankbaarheid beoefenen:

  • een beter copingmechanisme hebben

  • sterkere relaties hebben

  • meer positieve gevoelens hebben

  • meer empathie

  • meer zelfbewuster

  • vinden meer samenhang in het leven

  • anderen omhoog tillen en een verschil maken in de wereld

Dus waar wacht je op?


Hoe kan je het toepassen in jouw leven?

Spreek je dankbaarheid uit naar jezelf, naar je man, vriend, vrienden, familie, collega's... Kijk wat er gebeurt als je je dankbaarheid naar anderen uitspreekt... Kijk wat er op de lange termijn gebeurt met je relaties. Hoe vaak nemen we onze verschillende relaties voor lief? Ik weet dat ik dat heb gedaan. We uiten onze gevoelens te weinig naar andere personen. We denken dat ze weten hoe we ons van binnen voelen, maar is dat ook echt zo?


Er zijn ook andere manieren om dankbaarheid te beoefenen. Je kunt ook:

  • journal elke avond of week over datgene waar je dankbaar voor bent

  • schrijf een biref aan een speciaal persoon waar je dankbaar voor bent

  • mediteer over dankbaarheid

  • oefen om op een betekenisvolle manier "dank je wel" te zeggen tegen anderen

  • je kunt kleine briefjes aan anderen schrijven.


Dankbaarheidsmeditatie

Je kunt de beschrijving van de meditatie lezen:

  • ga in een comfortabele houding zitten

  • zorg ervoor dat je ruggengraat recht is

  • sluit je ogen

  • als je inademt via de neus, breng je, je schouders naar je oren

  • bij de uitademing, laat je de schouders zakken en adem je uit via de mond

  • herhaal dit een paar keer

  • Plaats je handen op je hart. Maak verbinding met je hart.

  • Waar ben je dankbaar voor?

  • Je kunt alles opschrijven in je dagboek

Ik hoop dat dit jou helpt op jouw pad.


Fijne dag en Namasté van Yogista,





Comments


bottom of page